Deváťáci se rozloučili s Tyršovkou
30.06.2025
Letošní deváté třídy uzavřely jednu významnou etapu svého
života. V posledním školním týdnu byly hned tři dny věnované rozloučení, během
nichž se žáci 9. A, 9. B, a 9. C postupně rozloučili se spolužáky, učiteli i
školou. Každý z těchto okamžiků měl svou atmosféru a podtrhl význam přechodu na
novou životní cestu.
Pondělní rozlučka v kině
Celý týden odstartoval slavnostní program v místním kině, kde deváťáci
připravili dopolední program pro učitele a spolužáky, odpoledne následoval
program pro rodiče. Program byl pestrý – nechyběla prezentace fotografií a
videí z uplynulých let, prezentace, kam se kdo dostal na školu, ani dojemná
slova díků učitelům. Závěrečnou tečkou bylo taneční video, které všechny 3
třídy společně natočily. (Jak se jim povedlo, se můžete podívat v odkazu.) Celý
den měl srdečnou, někdy i dojemnou atmosféru a kapesníčky byly důležitým
doplňkem nejen přihlížejících, ale i deváťáků.
Čtvrteční slavnost v kapli
Ve čtvrtek následovalo oficiální slavnostní rozloučení, které se konalo v
prostorách kaple sv. Jana Nepomuckého. Vzácné a důstojné prostředí podtrhlo
význam celé události. Na začátku vystoupil s hrou na kytaru žák ZUŠ Nymburk,
Štěpán Klír, pod vedením paní učitelky Štěpánky Škochové. Poté zazněl
projev paní ředitelky Mgr. Bc. Soni Obické, která žákům popřála na další cestě
životem mnoho úspěchů. Následovalo předávání pamětních listů a růží. Tato
chvíle umožnila zastavit se, ohlédnout za uplynulými roky a symbolicky uzavřít
jednu etapu.
Páteční poslední zvonění
Páteční ráno patřilo tradičnímu „poslednímu zvonění“. Deváťáci, slavnostně
nastrojení, prošli naposledy celou školou, rozloučili se s mladšími spolužáky,
učiteli i dalšími pracovníky školy. A tak jako deváťáci v září vítali s
dárečkem prvňáčky, tak nyní se prvňáčci loučili dárečky s deváťáky. Třídy 9. B a
9. C si pak následně převzaly vysvědčení na školní zahradě.
Tímto týdnem se deváťáci symbolicky rozloučili se základní školou
a vstupují do nové kapitoly svého života. Přejeme jim mnoho úspěchů na
středních školách, odvahu čelit novým výzvám a neztratit chuť učit se a
růst.
Jerusalema Dance
Ivana Blažíčková, Markéta Ševcová
27
Škola v přírodě 3. B a 4. C
30.06.2025
Žáci z 3. B
a 4. C se vydali na školu v přírodě do malebného prostředí Orlických hor
na chatu Bedřichovku.
Celý pobyt
se nesl v duchu celotýdenní hry „Dobrodružství s Rampušákem“.
Děti
soutěžily ve skupinách, sportovaly a plnily úkoly. V rámci tvořivých dílen
si každý vyrobil vlastního lesního skřítka, někteří i náramek. Také jsme
podnikli pěší výlet na Masarykovu chatu. Cestou jsme si užili nádherné výhledy po okolí a také se
dozvěděli něco o historii tohoto místa. Zajímavá byla vycházka do Polska, která
pro některé představovala první „zahraniční výlet“.
O děti bylo
dobře postaráno i po stránce jídla. Strava byla chutná, pestrá a vždy čerstvě
připravená.
Celý týden
utekl jako voda a děti si ze školy v přírodě odvezly nejen nové znalosti a
zážitky, ale také spoustu smíchu, přátelství a krásných vzpomínek.
I. Řeháková,
A. Kurková, J. Kraftová a Š. Zelenková
4
Certifikát Lesní třídy
27.06.2025
Certifikát Lesní třídy
Třída 3. C se
v letošním roce zapojila do mezinárodního programu Les ve škole a získala
Certifikát Lesní třídy. Tématem bylo Tajemství vody v lese. Zároveň žáci
obdrželi darovací Certifikát roční patronace na 10 m² Nového pralesa na Ještědském
hřebeni. Nový prales vzniká nedaleko Ještědu již od roku 2004. Organizace
Čmelák zde postupně přeměňuje smrkové monokultury na přirozený
a pestrý les.
Mgr. Kamila Vopařilová
8
Sportovní den 4. a 5. ročníků
26.06.2025
Dne 18. 6.
2025 se žáci 4. a 5. ročníků zúčastnili prvního ročníku sportovního dne
zaměřeného na orientační běh, discgolf a doplňkové sportovní disciplíny. Akce
se konala na dvou místech – orientační běh a ručkování probíhaly v krásném prostředí
Ostrova, zatímco discgolf a pohybové hry se odehrály na hasičském hřišti.
Orientační
běh zahrnoval 10 kontrolních stanovišť, která žáci vyhledávali samostatně. Děti
soutěžily nejen individuálně, ale také v týmu. Stejným způsobem probíhalo
i soutěžení v discgolfu. Jako další disciplína na Ostrově bylo zařazeno
ručkování – silová výzva, při které si žáci mohli otestovat svou fyzickou
kondici. I zde prokázali velké nasazení a bojovnost. Kromě těchto hlavních
disciplín si děti užily také doplňkové pohybové hry (hod na vzdálenost,
piškvorky…), které prověřily jejich rychlost, obratnost i týmového ducha.
Všichni žáci
se do soutěžení zapojili s velkým nasazením, prokázali výbornou týmovou
spolupráci a vzájemnou podporu.
Sportovní
den se velmi vydařil, počasí nám přálo, atmosféra byla skvělá a děti si program
naplno užily.
Tým
tělocvikářů
7
Výlet 1.C do Poděbrad 25.6.2025
26.06.2025
Výlet 1.C do Poděbrad 25.6.2025
Vlakem, pěšky i lodí, aneb 1. C trénuje na prázdniny. A kam
jinam se vypravit než do lázeňského města Poděbrady. Prošli jsme si park, na
náměstí jsme ochutnali výbornou zmrzlinu a před plavbou lodí jsme si pohráli na
hřišti.
A za chvíli hurá na prázdniny!
Z. Čermáková
3
Zlato pro Tyršovku!
24.06.2025
Naši žáci opět ukázali, co v nich je — závodů Dračích lodí
se účastnilo hned několik týmů, od nejmenších čtvrťáčků až po naše
deváťáky. Čtyřikrát jsme se probojovali na stupně vítězů! Zlaté medaile
vybojoval tým 5. A, stříbrnou příčku obsadil tým 5. B a bronzové medaile
získali žáci 7. A a v nejstarší kategorii tým 9. B.
V celkovém hodnocení naše škola dosáhla na nejvyšší metu — stala
se zlatou školou!
Gratulujeme nejen oceněným týmům, ale i všem zúčastněným.
Všichni jste bojovali skvěle a byli jste skvělými reprezentanty Tyršovky!
I. Blažíčková
30
Projekt – Pájení
24.06.2025
V rámci praktické výuky fyziky se žáci 9. B a 9. C zapojili
do technického projektu, jehož cílem bylo propojit teoretické znalosti o
elektronických součástkách s reálnou dovedností – pájením. Pod vedením
vyučujících si žáci sestavili vlastní elektronickou stavebnici s názvem Lachtan
– barevná hudba, která reaguje na zvukové podněty.
Během projektu se žáci seznámili s funkcí základních
elektronických prvků, jako jsou spínač, rezistor, LED dioda či mikrofon,
a naučili se je správně zapojit do tištěného spoje. Největší výzvou bylo
samotné pájení součástek, které vyžadovalo přesnost, trpělivost a
pečlivost.
Většině žáků se podařilo stavebnici úspěšně sestavit a
oživit – odměnou jim byly blikající LED diody, které reagovaly na
potlesk, hlas nebo hudbu. Radost z vlastnoručně sestaveného zařízení byla
obrovská a mnozí žáci si odnesli nejen nový zážitek, ale i chuť dále se věnovat
technickým oborům.
Projekt byl skvělým příkladem toho, jak lze propojit výuku
fyziky s praktickými dovednostmi a motivovat žáky k objevování světa techniky.
D. Michálek, I. Blažíčková, Š. Zelenková a M. Ševcová
19
9. B a 9. C na návštěvě v muzeu
21.06.2025
V úterý 17. 6. třídy 9.B a 9.C navštívily nově otevřené nymburské
muzeum. Muzeum prošlo rozsáhlou rekonstrukcí, která trvala přes 5 let. Nedávno
bylo muzeum opět zpřístupněno, a tak jsme se všichni šli podívat, jak se
rekonstrukce podařila. Měli jsme příležitost nahlédnout do bohaté historie
Nymburka, a to navíc v moderních a interaktivních expozicích. Celým muzeem nás
provedl pan doktor Pavel Fojtík, který nám ke všemu něco pověděl.
Všichni jsme tam mohli nahlédnout do minulosti, jak vypadala
místa, která tak velmi dobře známe a dozvědět se o nich nějaké zajímavosti.
Součástí prohlídkové trasy jsou také odhalené objevené prostory pod muzeem,
expozice věnovaná Bohumilu Hrabalovi nebo velmi vzácné dílo od Alfonse Muchy.
Muzeum je krásné a jsme rádi, že může reprezentovat naše město.
Adéla Petrová, 9. C
12
Projekt HMYZ
18.06.2025
V šestých ročnících máme za sebou projekt HMYZ. I když k nám nakonec nemohl dorazit odborník na chov hmyzu, my jsme projekt dodělali i tak.
Bylo vytvořeno množství krásných plakátů, natočeno několik "profi" filmů a především vytvořeno množství aktivit. To je to, co bylo na projektu HMYZ nejlepší - všechny ty aktivity, hry, soutěže o ceny, křížovky, modely ve 3D, ale i sportovní výkony jako od hmyzu. To byl skvělý bonus, který ukázal, že to není jen o držení plakátu nebo klikání do klávesnice u prezentace ..... skvělá práce, protože to byla práce jen a pouze našich žáků. Díky.
M. Velechovský
8
Naši prvňáčci jsou už oficiálně čtenáři!
13.06.2025
Tento týden jsme naše prvňáčky přivítali mezi čtenáře!
Ale nebylo to úplně jednoduché. V knihovně musel
nejprve každý žáček králi a královně předvést, jak se v první třídě naučil
číst. Ale nebojte se, všichni jsme to zvládli, pomáhal nám i královský šašek.
Každý z nás si domů odnesl svou první opravdovou knihu a poukaz na
kartičku do knihovny.
Takže milí rodiče, vezměte děti a hurá do knihovny!
Z. Čermáková, M. Markesová, M. Soukupová
11
Mise Svoboda – Projekt žáků dějepisného semináře 8. ročníku
11.06.2025
Žáci dějepisného semináře 8.
ročníku připravili pro žáky páté třídy unikátní projekt s názvem Mise
svoboda, který byl inspirován událostmi druhé světové války. Projekt měl
formu interaktivní únikové hry, která nejenže rozvíjela historické vědomosti,
ale zároveň poskytla žákům 5. ročníku pestření výuky.
Účastníci hry, organizované jako
tým, plnili různé úkoly zaměřené na období druhé světové války. Děti se
zaměřily na hledání rozdílů, orientaci v mapě Evropy, luštění křížovek a řešení
přesmyček. Každý úkol byl krokem k získání tajemného cíle – cestovních pasů,
které byly pečlivě ukryté v zamčeném kufru.
Za každou správně vyřešenou úlohu
získávaly děti nálepky na svou letenku, která je postupně vedla k odhalení
tajného kódu potřebného k otevření kufru. Tento kód byl klíčem k „úniku“
Projekt Mise svoboda se
ukázal jako skvělý způsob, jak propojit historické poznatky s praktickými dovednostmi, jako je týmová
spolupráce, kritické myšlení a orientace v prostoru.
Děkujeme žákům semináře za
skvělou spolupráci a páté třídě za nadšení, se kterým se do hry pustili!
Ludmila Šimíková
6
Plavecko-běžecký pohár
10.06.2025
Celkem
14 žáků reprezentovalo naši školu na XXII. ročníku Plavecko-běžeckého poháru.
Tento
závod je určen pro žáky základních škol, speciálních škol a víceletých
gymnázií.
Soutěž
se skládá ze dvou disciplín. Jedná se o plavání a běh po sobě jdoucí. Mezi
disciplínami je odpočinek a start běžeckého úseku je proveden Guendersenovou
metodou.
Žáci
1. - 5. ročníků plavou 50 m a běží 500 m, žáci 6. - 9. ročníků plavou 100 m a
běží 1 000 m. Jsou rozděleni podle roku narození a příslušných ročníků. 1. - 3.
třída, 4. - 5. třída, 6. - 7. třída, 8. - 9. třída.
Všichni
naši závodníci bojovali ze všech sil, ale medaile si odnesli jen ti nejlepší.
Pro vítězství si doběhl Jakub Zezula z 5.C ( kategorie 4.-5.ročník ),
druhé místo vybojovala Klára Kořínková z 3.C ( kategorie 1. – 3. očník) a
Viktorie Dědková ze 7.B (kategorie 6. – 7. roč.), třetí místo obsadil Kristian
Willmann, Kristýna Zemanová oba ze 3.B( kategorie 1. – 3. ročník), Pergel
Daniel z 5.B, Kateřina Pácalová z 5.A (kategorie 4. a 5. třída),
Filip Kryštof ze 7.B, ( kategorie 6. – 7. ročník) a Václav Vlček z 9.B(kategorie
8.- 9. třída).
Tito
sportovci postoupili do krajského finále, které se konalo ve středu 28. května
ve Slaném,
kde
na stupních vítězů stanul na 2. místě Václav Vlček a 3. místo vybojoval Jakub
Zezula.
Jim
patří velká gratulace, protože opět ukázali, že patří mezi nejlepší.
Všem
našim závodníkům děkuji za bojovnost, odhodlání uspět a vzornou reprezentaci
naší školy.
I.Řeháková
- vedoucí akce
6
Pohár rozhlasu 2025 starší žáci
09.06.2025
15. května se vybraní žáci 8. a 9. tříd zúčastnili
atletických závodů Pohár rozhlasu.
Děti si mohly zasoutěžit v disciplínách jako
například běh na 60 a 800 m, štafeta 4x60m, skok vysoký, skok daleký či vrh
koulí. Žáci vynaložili veškeré síly, aby podali co nejlepší výsledky.
Dívčí tým získal 10. místo a chlapecký tým se umístil na
krásném 2. místě. Mnoho dětí získalo novou sportovní zkušenost, jiní si dokonce
udělali své osobní rekordy v jednotlivých disciplínách.
Složení sportovců: H. Verzichová, T. Kubišová, A.
Dolejší, K. Zenklová, E. Fialová, M. Přibylová, T. Veselý, D. Hlaváč, J.
Sýkora, V. Vlček, L. Jára, J. Skořepa, M. Kropáček, Š. Šťastný, J. Havlík, K.
Heřmánek
Bylo fajn reprezentovat naši školu, děkujeme za tuto
možnost.
Alžběta Dolejší 9. B,
Děkujeme všem sportovcům za jejich snahu, perfektní výkon
a vzájemnou podporu v týmu.
T. Vicherová, R.
Jakešová
11
Malí architekti z 2. C a 1. A
06.06.2025
Třídy 2. C a 1. A se zúčastnily programu Malý architekt
pořádaného Malou technickou univerzitou (www.mtuni.cz). Děti se zábavnou
formou seznámily s prací architekta a stavitele. Nejprve se naučily základní
pojmy (příčka, sedlová střecha, apod…) a poté si samy vyzkoušely navrhnout a
postavit své domečky ve skupinách podle nákresu. Tvořily pomocí speciálních
stavebnic. Program rozvíjel kreativitu, prostorové vnímání a týmovou
spolupráci. Děti pracovaly s nadšením a zapojily se do všech úkolů. Každý
účastník si odnesl nejen diplom, ale hlavně nové zážitky a dovednosti. Všichni
jsme si den s Malou technickou univerzitou moc užili. Děkujeme za skvělý
program a těšíme se na příště!
Kristýna Krátká, Mgr. Miloslava Soukupová
8